Mitä sidosryhmät ovat?
Yrityksen sidosryhmiä
ovat kaikki tahot, joiden kanssa yritys on tekemisissä ja joihin sen toiminta
voi vaikuttaa. Ilman sidosryhmiä yritys ei voi toimia. (Wikipedia, 2013)
Sidosryhmiä,
sidosryhmien sitouttamista, sekä niiden haasteita toimia yhdessä on tutkittu lähinnä
vain projektiympäristössä. Sidosryhmien analysointi tai kumppanuusverkosto
näkökulmasta on taas melko uusi tutkimusalue, jonka takia akateeminen tutkimus
alueesta on vielä melko vähäistä (Artto ja Kujala, 2008; Evaristo ja Fenema,
1999; Kolltveit 2007; Söderlund, 2004, Vainio, 2007; Malena, 2004).
Tunnistettuihin sidosryhmiin voidaan vaikuttaa joko
suoraan tai epäsuorasti. Projektin hallinnassa pyritään kuitenkin hallitsemaan
vain niitä muuttujia, jotka vaikuttavat itse käynnissä olevaan projektiin,
siksi usein pidemmän aikajänteen arviointi, sekä kumppanuusverkostojen kuvaus
jää usein kokonaan tekemättä.
Kumppanuuksien
arvioimisen tärkeys piilee juuri motiivien, intressien ja pitkän aikavälin
tavoitteiden tunnistamisessa. Tällöin risteävien intressien aiheuttamat
yllättävät tilanteet voitaisiin ehkä välttää kokonaan.
Muutostilanteiden vaikutus
sidosryhmiin
Sidosryhmien arvioinnin
tärkeyden ymmärtää tarkastellessa syvemmin eri yritysten tilanteita juuri
muutostilanteiden jälkeen. Useinmiten näiden yritysten sidosryhmissä syntyy
lukuisten muutostilanteiden seurauksena kestämätön ristiriitatilanne, joko oman
henkilöstönsä, yhteistyökumppaniensa, sidosryhmien tai monikansallisten
kumppanuusverkostojensa kanssa. Ilmiötä laajemmin tutkiessa voi myös havaita,
että joskus sidosryhmistä organisaatioon kohdistuva paine saattaa juontaa
juurensa myös asiakasrajapinnan muuttumisesta. Tilanteet eri yrityksissä saavat
siis alkunsa muutostilanteiden aiheuttamista epäsuorista vaikutuksista.
Jälkeenpäin tarkasteltuna
voi vaikuttaa siltä, että näihin epäsuotuisiin muutosvaikutuksiin ei olisi
voitu vaikuttaa, muutosten syntymekanismia ei tunnistettu tai ymmärretty tai ne
koettiin väistämättöminä. Tilanteet kuitenkin realisoituivat yllättäen vain,
koska yrityksillä ei ole ollut syvällistä ymmärrystä omista kumppaneistaan tai
näiden muodostamista kumppanuusverkostoista tai muutostilanteen aiheuttamista
intressiristiriidoista.
Muutostilanteiden vaikutus sidosryhmien sitoutumiseen
Vaikka yritysjärjestelyjä
aina pyritäänkin suunnittelemaan hyvin ja usein monesta eri näkökulmasta, silti
odotetut tulokset jäävät valitettavan usein saavuttamatta. Yhdistävä tekijä
näissä muutostilanteissa on usein se, että kumppanit, henkilökunta tai muut
avainhenkilöt ovatkin sitoutettu kumppanien verkostoihin jopa syvemmälle kuin
omaan palkkaa maksavaan organisaatioon. Tämä haasteellinen sidosryhmä
ristiriita on hankalasti hallittavissa, niihin sisältyy paljon erilaisia
muuttujia ja usein pienenkin linkin takaa saattaa löytyä tämän sidosryhmän
verkoston kautta erittäin suuri muutosvoima erityisesti arvoketjun eri osasten
riippuvuuksien näkökulmasta.
Siksi arvioitaessa
sidosryhmien sitouttamista täytyy määritellä ensin tarkastelutaso, sillä
tarkasteltavan yrityksen kumppani voi olla samalla kumppani, yhteistyöyritys,
tavarantoimittaja tai vaikka aliurakoitsija. Näillä tahoilla saattaa olla
hyvinkin erilaiset pitkän aikavälin tavoitteet sekä visiot
tulevaisuudesta.
Tarkastelu on
mielenkiintoista erityisesti silloin kun kumppaneiden resursseja käytetään
ristiin, jolloin resurssien sitouttamista yrityksiin tapahtuu molemmista
suunnista. Lähtökohtaisesti työntekijä on aina sen yrityksen palveluksessa,
joka maksaa työntekijän palkan. Todellisuus on kuitenkin usein huomattavasti
kirjavampi. Mitä kompleksisempi ja kapeampi tuote- tai osaamisalue on kyseessä,
sen kapea-alaisempaa huippuosaamista tarvitaan ja sen vähemmän näitä osaavia
resursseja on myös saatavilla.
Näitä avainhenkilöitä
pyritään siksi sitouttamaan organisaatioon erilaisilla palkkiojärjestelmillä.
Avainhenkilöiden sitouttamisessa ei aina kuitenkaan onnistuta tai sillä ei
saavuteta tavoiteltua hyötyä, erityisesti niissä tilanteissa, joissa
sitouttamista on tapahtunut myös kumppanin organisaatioon tai sen muodostamaan
kumppanuusverkostoon. Jos kumppanuusverkostot tunnistettaisiin, niitä arvioitaisiin
tai niihin pyrittäisiin vaikuttamaan esimerkiksi tehokkaalla tiedottamisella,
voitaisiin yllättävät tilanteet ehkä välttää kokonaan tai ainakin niihin
osattaisiin varautua hyvissä ajoin.
Muutostilanteissa
sidosryhmien analysointi jää valitettavan usein kokonaan tekemättä huomion
kiinnittyessä itse muutosprosessiin.
Esimerkkinä käytän
Kotterin mallia kahdeksasta askeleesta muutosprosessin läpiviemiseksi.
(Kotter, 2005) Kotter listaa 8 steppiä, jolla haluttu muutos juurrutetaan
organisaatioon, mutta siinä ei mainita lainkaan miten muutos vaikuttaa
organisaatioon tai sen sidosryhmiin tai niiden sitoutumiseen muutettavaan
organisaatioon.
Kotterin huomioimia asioita ja
toimenpiteitä ovat:
1. Saa aikaan kiireen
tuntu. Ensimmäinen
askel kohti muutosta on saada yksilöt huomaamaan muutoksen tarve. Pyrkimys on
saada muutos aikaan nopeasti tai muuten käy huonosti.
2. Kokoa ryhmä muutosta
vetämään ja valitse sen johtoon riittävän voimakas johtaja joka on
sitoutunut hankkeeseen.
3. Kehitä muutokselle
visio ja strategia. Hyvä, yhteinen visio on kunnianhimoinen, kuviteltavissa ja
toteutettavissa oleva, haluttava, hyvin rajattu, joustava ja viestittävissä.
4. Selvitä visiosi ja myy
idea muille.
5. Valtuuta ja vastuuta
toiset toimimaan
Kun yhteinen visio on
selvitetty, on tärkeää poistaa sen tiellä olevat esteet.
6. Kehitä lyhyen aikavälin
tavoitteita, helppoja saavutettavissa olevia ja motivoivia välietappeja.
7. Älä luovuta, luo
järjestelmiä tukemaan hanketta, promoa ja kouluta henkilöstöä jotka edistävät
hanketta.
8. Luo uusi kulttuuri
Tätä Kotterin vuonna 2005
luomaa mallia käytetään edelleenkin erittäin laajalti, vaikka sidosryhmien
sitouttamisnäkökulma jää tässä kokonaan huomiotta. Myöhemmin julkaisemassaan
artikkelissa Accelerate! (Kotter 2012) Kotter nostaa mukaan myös
projektijohtamisesta tuttuja teemoja kuten Scrum mallin.
Scrum malli on ollut melko
laajalti käytetty malli mm. IT-maailman tuotekehitys projekteissa, mutta nyt se
on uutena sovellusympäristönä nostettu osaksi myös muutosjohtamisen prosessia.
Scrum mallin etuna mainittakoon muun muassa se, että se jättää tilaa jatkuvan
kehittämisen periaatteelle, sekä esimerkiksi tässä blogi kirjoituksessa
myöhemmin kuvatulle sidosryhmien sitouttamis- ja johtamismallin käytölle MSP:lle,
jota käyttää laajalti mm. YK omien projektiensa pohjustuksessa tehokkaan /
vaikuttavan sidosryhmäjohtamis- ja neuvottelumaaperän luomiseen.
Paineita
johtamiskäytäntöjen muuttamiseen on luonut erityisesti globalisoitunut maailma,
jossa ihmiset ovat entistäkin verkostoituneempia ja jossa yritykseen
kohdentuvat muutospaineiden voimat ovat entistä vahvempia ja moniulotteisempia.
Sidosryhmien
sitouttamisen keinoja
Tehokas keino lähteä
arvioimaan sidosryhmien sitouttamista ja sen haasteita on lähestyä asiaa
sidosryhmien motiivien kautta (Vainio, 2007). Erilaisia motiiveja voi olla mm.
lisäarvon tuottaminen sidosryhmille, positiivinen julkisuus tai referenssit.
On
myös tärkeää tunnistaa kaikki avainsidosryhmät, sekä se että sidosryhmät eivät
ole samanarvoisia. Yksi tärkeimmistä syistä, jotka pitävät kumppanit yhdessä on
kuitenkin kyky tuottaa lisäarvoa enemmän kuin kilpailijan organisaatio. Tämä
motiivi toimia yhdessä toimii kuten liima, joka sitoo kumppanit yhteen ja
kestää vaikka organisaatiossa tai sen toimintaympäristössä tapahtuisikin
muutoksia.
Sidosryhmien tai kumppanien
sitouttaminen projektiin tai organisaatioon ei kuitenkaan aina ole
yksinkertaista, sitoutumiseen kun vaikuttavat niin monet eri tekijät.
Perusedellytys hyvälle yhteistyölle on hyvä viestintäilmapiiri. Kumppanuus on
ja pysyy kunnossa, kun tietoa halutaan jakaa ja tiedon jakaminen koetaan
tärkeäksi. Sidosryhmien sitouttamiseen voi vaikuttaa myös lakisääteisyys,
viranpuolesta toimiminen, huomion kiinnittäminen asiakkuuteen, aikaisempi
luotettava yhteistyö, resursoinnin jakaminen ym. synergiaedut sekä osaamisen
jakaminen.
Lisäksi sitouttamiseen vaikuttaa nähty tai koettu laatu sekä
tekijöiden ammattitaito ja asenne.
Huomionarvoista on myös se, että joskus projektin tai organisaation sidosryhmiä ovat myös toiminnan vastustajat. Miten näihin tulisi sitten reagoida? Ei ainakaan jättämällä ne huomioimatta. Esimerkiksi ydinvoiman rakentamisprojekteissa ympäristöaktiivit osoittavat mieltään projektia vastaan ja vaativat projektin lopettamista. Näissä tilanteissa joudutaankin usein kutsumaan myös vastustavien sidosryhmien edustajia mukaan kokouksiin ja palavereihin. Viestintä on sidosryhmien johtamisen kannalta erittäin tärkeää. Sidosryhmiä on hyvä informoida välittömästi, kun projektin kannalta jotakin tärkeää tapahtuu. Avoin tiedotus onkin tärkeää, jotta sidosryhmät tietävät missä mennään, jolloin he voivat reagoida omilla tahoillaan tilanteeseen parhaalla mahdollisella tavalla. Kriisitilanteissa, esimerkiksi taloudellisen tilanteen heikentyessä, on ehdottoman tärkeää hoitaa tiedotus tehokkaasti.
Sidosryhmien
monitahoisuus ja kansainvälinen toimitaympäristö
Sidosryhmien hallinnan
haastavuus kasvaa entisestään toimittaessa kansainvälisessä ympäristössä
(Aaltonen, 2010). Projektien monikansalliset ja monitahoiset sidosryhmät
lisäävät projektien toteuttamisen haasteita, erityisesti silloin kun projektien
sidosryhminä ja tai toimintaympäristönä on institutionaalisia tahoja, erilaisia
sosiokulttuurisia taustoja ja tai eriäviä intressejä.
Perustarkastelutason
määrittelee projektiympäristössä se, että onko tarkastelutasona yksittäinen
projekti vai koko projektisalkku. Siinä missä projektinjohtaminen ja
projektisalkun johtaminen eroavat toisistaan eroavat myös näiden
sidosryhmänäkökulmat toisistaan. Tarkastelunäkökulman määrittelyn voi parhaiten
tehdä nelikentässä (Soderlund, 2004) jakamalla projektienhallinnan neljään
erityyppiseen lähestymistapaa vaativaan ryhmään.
1 Projektinhallinta (pienemmät projektit)
Yksittäinen yritys tai
toimittaja / yksittäinen projekti.
- Tutkimus- tai kehitysprojektit sekä pienet toimitusprojektit.
2 Projektisalkunhallinta
Useita yhtäaikaisia
projekteja (projektisalkku)
- Monitoimittajaympäristö tai useita aliprojekteja sisältävä
projekti / projektisalkku tai ohjelma. Useita julkishallinnon projekteja,
laajoja tutkimus- tai kehityshankkeita tai useita aliprojekteja sisältäviä
toimitusprojekteja.
3 Projektinhallinta (suuret projektit)
Monitoimittajaympäristö ja
tai useita aliprojekteja sisältävä kooltaan suuri projekti.
- Suuret julkishallinnon projektit, laajat tutkimus- tai
kehitysprojektit sekä useita aliprojekteja sisältävät toimitusprojektit.
4 Projektiliiketoiminnan johtaminen
- Useita toimittajuuksia ja tai useita projektisalkkuja sisältäviä
ohjelmia.
Nelikenttäkään
ei kuitenkaan tarjoa mallia sidosryhmien intressien tai motiivien
selvittämiseen, vaan siihen tarvitaan syvempää ymmärrystä sidosryhmistä ja tai
niiden muodostamista kumppanuusverkostoista.
Kirsi Maria Aaltosen tutkimuksen tärkeä
huomio olikin se, että vaikka projektinhallinnassa hyödynnetään sidosryhmähallintaa
aktiivisesti, ei projektien sidosryhmäanalyysit yleensä ota kantaa moniprojektiympäristön
luomiin sidosryhmä ja kumppanuusverkostoihin tai näiden motiiveihin toimia
yhdessä kumppaneina. Jos kumppanit eivät ole täysin sitoutuneita projektiin,
jäävät useimmiten myös projektin odotukset täyttymättä.
Mitä Monitahoiset sidosryhmät ja kumppanuusverkostot ovat
Monitahoisilla
sidosryhmillä tarkoitetaan sidosryhmiä, joilla on yhteiset intressit
toimimiseen kumppaneina projekteissa tai yksittäisessä organisaatiossa, mutta
joilla on risteäviä intressejä tai tavoitteita makrotasoisessa tarkastelussa.
Kuva: Maaninen A (2014)
Jokainen sidosryhmän edustaja voi edustaa joko omaa organisaatiotaan tai koko kumppanuusorganisaatiotaan. Kumppanuus verkoston vaikutus saattaa olla myös piilossa, jolloin pientenkin muutosten taustalla saattaa piillä suuri muutosvoima.
Jokainen sidosryhmän edustaja voi edustaa joko omaa organisaatiotaan tai koko kumppanuusorganisaatiotaan. Kumppanuus verkoston vaikutus saattaa olla myös piilossa, jolloin pientenkin muutosten taustalla saattaa piillä suuri muutosvoima.
Kumppanuusverkoston
muutoksia saattavat aiheuttaa välillisesti myös valtiolliset sopimukset,
lainsäädäntö, kauppasaarrot sekä kriisit, sotatilat tai luonnonmullistukset. Tutkiessani lähteitä tätä raporttia varten
havaitsin, että projektiympäristössä tehdään sidosryhmä analyysiä, mutta vain
yksittäisen projektin näkökulmasta. Yrityksissä kartoitetaan asiakasrajapinnan
sidosryhmiä mm. CRM tai Social-CRM menetelmillä, mutta ilmeisesti vain
muutamissa organisaatioissa kuten lääketeollisuudessa, YK:ssa, moottoripyöräjengeissä
tai järjestäytyneen rikollisuuden organisaatioissa tehdään aktiivista
monitahoisten sidosryhmien hallintaa ja niiden johtamista. Rikollisjärjestöjen
intressit tutkia sidosryhmiä tai kumppanuuksia selittyy sillä, että toiminnan
jatkamisen edellytykset ovat usein tästä riippuvaisia.
Myös
lääketeollisuutta on laajalti syytetty sidosryhmien kautta johdetusta
tarpeenluonnista ja lobbaamisesta.
Voidaankin
todeta että sidosryhmähallinta on erityisen tehokas tapa toteuttaa valittua
strategiaa, hämmennystä herättää kuitenkin, tutkimusdatan vähyys ja se että
yritykset eivät juuri kerää tietoa kumppanuusverkostoistaan päivittäisessä
toiminnassaan. Positiivinen poikkeus on kuitenkin YK, jossa sidosryhmien ja
kumppanuuksien tunnistaminen, analysointi ja johtaminen ovat osa kuvattua
neuvotteluprosessia.
MSP-menetelmä (Multi stakeholder partnership)
YK-raportissa
Multi-Stakeholder Workshop on Partnerships and UN-Civil Society Relations
(Malena, 2004) on mielenkiintoisella tavalla kuvattu sidosryhmiin kohdistuvaa
problematiikkaa sekä niiden johtamisen mahdollistavia työkaluja.
Valitsin
tämän raportin yhdeksi keskeiseksi teemaksi, sillä juuri YK:n
kaltaisessa organisaatiossa esiintyy sidosryhmien intressiristiriitoja,
valtapeliä ja poliittista painostusta.
Esimerkiksi
Lähi-idän ongelmien selvittelyyn, tai siihen tähtäävien projektien kumppaneiksi
on äärimmäisen vaikea löytää oikeita henkilöitä tai neuvottelukumppaneita
poliittisten, uskonnollisten, maantieteellisten tai näiden vaikutusvalta erojen
takia. Kumppaneiden intressit ja päämäärät ovat erilaisia, joten yhteisten
tavoitteiden asettaminen on äärimmäisen haasteellista.
Tutkimus
kuvaa sidosryhmien välisiä kumppanuuksia ja niihin liittyviä haasteita kolmesta
eri näkökulmasta tarkasteltuna. Ensin
tarkastellaan sidosryhmiä tai kumppaneita teoreettisen viitekehyksen kautta,
sitten tarkastellen sidosryhmien käytännön läheistä johtamista ja määritellään
tärkeille sidosryhmille viisi eri tarkasteltavaa aluetta, lopuksi arvioidaan
sidosryhmiä institutionaalisten sidosten kautta.
Vaikka
sidosryhmien intressiristiriidat ovat olleet jo vuosien ajan tiedostettu
tutkimusalue sekä projekti-, että muutosjohtamisen alueella, niin vasta viime
aikoina monitahoiset sidosryhmät ja kumppanuusverkostot ovat nousseet osaksi
myös YK:n johtamiskäytäntöjä. Sidosryhmiä siis johdetaan, analysoidaan entistä syvemmin
ja systemaattisemmin kumppaniverkoston monitahoisuuksien sekä mahdollisten
intressiristiriitojen vuoksi tai niiden välttämiseksi.
Sidosryhmäjohtamisprosessin muuttumisen vuoksi nykyisin puhutaankin MSP:stä eli
Multi Stakeholder Partnership:stä, tai tutkitaan näiden ”valtavirta” käyttäytymisiä.
Toiminnan laajuutta kuvaa se, että esimerkiksi UN Department of Economic and
Social Affairs listaa jo satoja kestävän kehityksen kumppanuuksia. MSP onkin jo
tunnustettu, tärkeä tai jopa ainoa tapa, jolla on mahdollista saavuttaa YK:n
toiminalle asetetut haasteelliset maailmanlaajuiset tavoitteet.
MSP-menetelmän toimenpiteet:
Sidosryhmien
arviointimenetelmät
Tärkeintä
on saada oikeat ihmiset neuvottelupöydän ääreen. Jotta kumppanuus voisi
kehittyä täytyy myös löytää yhteisiä intressejä ja näkökulmia.
-
Sidosryhmien ohjaaminen ja analysointi.
Viimevuosina
sidosryhmien ohjaamisesta ja analysoimisesta on tullut yleinen tapa johtaa
neuvotteluja. Sidosryhmiä analysoimalla saadaan usein puolivahingossa nostettua
vahvat taustavaikuttajat esiin. Menetelmällä saadaan useimmiten valikoitua
oikeat kumppanit neuvottelupöytään itseohjautuvasti. Näissä tapauksissa ohjaus
tapahtuu kumppaneiden sidosryhmien kautta.
-
Sitouta oikeat kumppanit
Kokemus
on osoittanut, että jos kumppaneiksi on valittu henkilöitä tai yrityksiä jolla
ei ole suoraa intressiä toimia alueella tai tehtävässä, eivät myöskään tulokset
ole kovin hyviä, tyypillisesti näillä kumppaneilla ei myöskään ole riittävää
vaikutusvaltaa muutoksen aikaansaamiseen.
-
Kehitä strategia tai toimintasuunnitelma sidosryhmän
tai kumppanin sitouttamiseen.
On
tärkeää sitouttaa kumppani organisaatioon tai valittuun toimintaan luomalla
selkeä strategia. Kun sidosryhmiä johdetaan suunnitellusti syntyy tekemiselle
selkeä suunta, joka sitouttaa kumppaneita toimintaan yhdessä.
Suunnitellulla,
kohdennetulla ja strategian mukaisella tiedottamisella voidaan myös vaikuttaa
sidosryhmiin ja kumppaneihin tehokkaasti.
- Käytä sidosryhmien tunnistamisessa / priorisoinnissa
selkeitä ja läpinäkyviä kriteereitä sekä prosesseja.
Sidosryhmäanalyysin
avulla tunnistettuja sidosryhmiä ja kumppanuuksia tulee arvioida ja priorisoida
jatkuvasti. YK:ssa sidosryhmiä analysoidaan mm. vaikutusvallan, kompetenssin,
tehtävän ja arvojen mukaan. Toki myös kontekstuaalisuus tulee huomioida, kun
arvioidaan kumppaneita yhteiskunnan, liiketoiminnan, poliittisentaustan,
maineen tai eettisen näkökulman perusteella. Valintaprosessin tulisi olla myös
avoin, jos mahdollista, valinnat, valintaperusteet ja kriteerit tulee
julkistaa. Tehokas tapa on myös antaa sidosryhmien edustajien itse nimetä omat
edustajansa kokouksiin.
Sidosryhmien johtaminen
Selkeä
päämäärä ja tarkoituksenmukaiset roolit. Toiseksi tärkein operatiivinen haaste
on kuvata sidosryhmien intressit, tavoitteet, odotukset, roolit ja vastuut.
Vaikka kyseessä on itsestäänselvyys, jäävät nämä asiat usein tosielämän
projekteissa ja neuvotteluissa tekemättä.
-
Kuvaa yhteiset intressit
Kokemus
on osoittanut, että on tärkeää tunnistaa ja kuvata kunkin sidosryhmän edustajan
tavoitteet, sekä myös se mikä on kumppanuudet aikoinaan saattanut yhteen. Menestyksekkään
kumppanuuden perusta on keskinäinen riippuvuus ja erityisesti se että kumppanit
voivat yhteistyöllä saavuttaa enemmän kuin mitä saisivat aikaan toimiessaan
yksin.
-
Luodaan yhteiset pelisäännöt.
Kumppanuuksissa
on aina luotava yhteiset pelisäännöt, sekä luotava perusta / näkemys asioista, jotka
sitovat kumppanuudet yhteen. Kumppanuus sopimuksen yhteydessä on syytä myös
arvioida mahdollisia ristiriitatilanteita ja miettiä niiden ratkaisumalleja jo ennalta.
-
Fokusoi tuloksiin.
Tulossuuntautuneisuus
auttaa kumppaneiden motivoinnissa. Määritä selkeät helposti saavutettavat
tavoitteet. Tämä auttaa yhteisen toimintamallin ja organisaatiokulttuurin
luomisessa. Avoin ja selkeä toimintaympäristö selkeine tavoitteineen luo
kumppaniverkoston ohjaamiseen leadership-tyyppisen ohjauksen, sekä antaa
kumppaneille tilaa toteuttaa omia strategisia tavoitteitaan alkuperäisen
kumppanuussopimuksen tavoitteita unohtamatta.
-
Neuvottele selkeät roolit.
Pyri
neuvottelemaan selkeät tavoitteet ja erityisesti tehtävien roolit ja vastuut. Pyri
aina hyödyntämään kumppanien ydinpätevyysalueita, valintaprosessissa voidaan
hyödyntää esim. SWOT tai A-I-C analyysejä. Jotta oikeat ihmiset tulee
valituiksi heille soveltuviin tehtäviin on neuvotteluissa syytä hyödyntää
diplomatiaa ja tarjota kumppaneille neuvoja, ohjeita ja työkaluja joiden avulla
prosessia voidaan ohjata taustalta oikeaan suuntaan.
-
Pyri sitouttamaan kumppanuudet
Kun
kumppanit ja roolit on neuvoteltu, on suositeltavaa kannustaa ja ohjata
kumppaneita tekemään keskinäisiä sitoumuksia, jotka perustuvat jo sovittuihin
tavoitteisiin. Tällaisia sopimuksia voivat olla esimerkiksi
kumppanuussopimukset tai allianssit.
Osallistaminen /
Vallanjako
Roolijaon
ja yhteistyösopimusten teon yhteydessä on syytä miettiä myös vallanjakoa. Kun
kumppaneina on vahvoja ryhmittymiä tai valtioita syntyy kumppaneiden välille
jossain vaiheessa valtataistelu. Kumppaneiden risteäviä intressejä on syytä
arvioida sekä pyrkiä diplomaattisin keinoin vuorovaikutus tilanteeseen
sidosryhmien ja ryhmittymien tai valtioiden välillä.
- Pyri ymmärtämään ja avoimesti ohjaamaan eri
ryhmittymiä näiden vaikutusvalta erot huomioiden.
- Hyvin johdetut prosessit sidosryhmähallinnassa
ja roolien asettelussa syventää kumppanien suhdetta, sekä luo rakentavaa
dynamiikkaa kumppanien välille. Tähän voi liittyä myös tasa-arvopolitiikkaa tai
edustuksen paikkajako politiikkaa, jotta tasapaino eri kumppanien välillä
saavutetaan.
Luo asianmukaiset päätöksentekorakenteet ja
säännöt.
Päätöksenteon
tulee perustua enemmistön näkemykseen. Päätöksen tekoprosessi perustuu usein miten
kumppaneiden näkemyksiin määriteltyjen roolien mukaisesti.
-
Käytä ammattilaisia sekä osallistuvia
tekniikoita.
Kokemus
on osoittanut, että monikumppanuusverkostoon ja sen johtamiseen voisi hyödyntää
huomattavasti enemmän sitouttavia tai osallistavia tekniikoita.
.
Vastuullisuus.
Kun kumppanista tulee vaikutusvaltaisempia, niiden ohjaaminen hankaloituu entisestään. Ohjaamisen helpottamiseksi kumppanuutta tulee vahvistaa sitouttamalla kumppani verkostoon, päämäärään tai sopimukseen.
Kun kumppanista tulee vaikutusvaltaisempia, niiden ohjaaminen hankaloituu entisestään. Ohjaamisen helpottamiseksi kumppanuutta tulee vahvistaa sitouttamalla kumppani verkostoon, päämäärään tai sopimukseen.
-
Luo vastuunjako kartta tai strategia.
Monissa
tapauksissa kumppaneiden keskinäinen tilivelvollisuus ei ole selvillä, tämä
aikaan saa ristiriitoja. Ristiriitojen välttämiseksi suositellaan vastuun
jakotaulukon tai strategia käyttämistä. YK:n tärkeänä tehtävänä onkin pidetty
juuri vastuullisuuden standardien ja selkeitten suuntaviivojen vetäjän roolia.
-
Korosta läpinäkyvyyttä ja avointa viestintää.
Monet
tutkimuksen haastateltavista korostivat avoimuuden ja aktiivisen tiedottamisen
tärkeyttä.
-
Tue kumppanien välisiä suhteita.
Tehtävässä
onnistuminen edellyttää sitoutumista tehtävään, rooliin, projektiin ja
sidosryhmiin.
-
Kehitä ja noudata tiukkoja seuranta- ja
raportointijärjestelmiä.
Tuloksia
seurataan ennalta asetettujen mittareiden avulla. Tilanteiden arvioinnissa
voidaan käyttää myös ulkopuolista puolueetonta tarkastajaa, joka suorittaa
tarkastukset tiukkojen ennalta asetettuja kriteereitä noudattaen.
JOHTOPÄÄTÖKSET
Yritysten strateginen pyrkimys on keskittyä siihen
toimintaan, jonka se parhaiten osaa ja hankkia muut tarvittavat toiminnot ja
palvelut ulkoiselta toimittajalta, eli yritykset niin sanotusti ulkoistavat
toimintojaan. Yritykset uskovat pärjäävänsä kiristyvässä kilpailussa parhaiten,
kun ne eivät käytä resurssejaan itselleen vähemmän tärkeisiin toimintoihin vaan
keskittyvät siihen toimintaan, joka luo yritykselle eniten arvoa. (Kaskela,
2005)
Tässä tehtävässä onnistuminen edellyttää arvoketjut
huomioivaa strategiaa, tavoitteet huomioivaa ja päämäärään tähtäävää
tiedottamista, kaikkien sidosryhmien tuntemista sekä niiden hallintaa.
-
Sidosryhmien
kautta johtaminen on tehokastapa toteuttaa valittua strategiaa.Kumppanuuksien
arvioimisen tärkeys piilee motiivien, intressien ja pitkän aikavälin
tavoitteiden tunnistamisessa. Tällöin risteävien intressien aiheuttamat yllättävät
tilanteet voitaisiin ehkä välttää kokonaan.
-
Pelkkä kumppanuus ei riitä, täytyy myös kyetä
hallitsemaan sen sidosryhmiä.
- Sidosryhmien tunteminen
on kilpailuetu!
-
Menestyksekkään kumppanuuden perusta on
keskinäinen riippuvuus ja erityisesti se että kumppanit voivat yhteistyöllä
saavuttaa enemmän kuin mitä saisivat aikaan toimiessaan yksin.
-
Monitahoinen sidosryhmähallinta toimii
yhdistävänä lenkkinä some-osaamisen, asiakasryhmähallinnan ja perinteisen
sidosryhmähallinnan välillä.
Uhat
Jos
sidosryhmiä ei tunnisteta, niitä ei johdeta tai niiden vaikutuksia
aliarvioidaan, saattaa syntyä tilanteita, jossa sidosryhmistä kohdistuvat muutospaineet
käyvät kestämättömiksi ja siten aikaan saavat organisaatiossa epäedullisia
muutoksia. Muuttuva kumppanuusverkosto onkin merkittävä riski yritykselle
erityisesti aloilla joiden markkinat tai toimintaympäristöt ovat syklisiä. Kumppanuusverkoston
tai toimitusketjun muuttuessa yritys saattaa menettää kilpailukykyään
ratkaisevasti.
Mahdollisuudet
Jos
sidosryhmien tunnistaminen, analysointi ja arviointi ovat osa yrityksen
normaalia strategista toimintaa, voidaan mm. muutostilanteissa hyödyntää tätä
kerättyä tietoa esim. kumppanuusverkoston laajentamiseen, tai
ristiriitatilanteiden selvittämiseen tai jopa välttämiseen ennakoivalla
suunnitelmallisella toiminnalla. Kiinteänä osana strategianmukaista prosessia
sidosryhmien tunnistaminen tapahtuu automaattisesti, kerätty data vaatii
kuitenkin analysointia ja priorisointia, mutta ajantasaisena tarjoaa tehokkaan
työkalun projektien ja muutostilanteiden läpiviemiseksi organisaatiossa tai
toimintaympäristössä. Toimintaympäristön, sidosryhmien sekä
kumppanuusverkostojen tunteminen ja johtaminen on usein yksi yhdistävistä tekijöistä
tutkittaessa menestyneitä yrityksiä.
Keinot
Miten
sidosryhmien luomia ristiriitatilanteita voitaisiin välttää? Mielestäni tärkeää
olisi tuntea koko tuotteen arvoketju sekä tunnistaa näiden sidosryhmät ja kumppanuusverkostot.
Kun sidosryhmät ovat kartoitettuna voidaan niiden riippuvuuksia, motiiveita ja
strategisia tavoitteita arvioida ja johtaa tehokkaammin. Jos toimittajien
välille löydetään synergia etuja tai motiiveja eli toimittajat ovat yhdessä
vahvempia kuin erikseen voidaan sitoutumista organisaatioon pitää vahvana.
POHDINTAA
Kumppanuuksien arvioimisen tärkeys piilee juuri motiivien,
intressien ja pitkän aikavälin tavoitteiden tunnistamisessa.
Usein
yritysjohto selittelee näitä sidosryhmien tai kumppanuusverkostojen kautta realisoituneita
muutoksia mm. toimialalle tyypillisellä käyttäytymisellä, toimintaympäristön
muuttumisella tai syklisellä toimialalla.
Yleispätevä
selitys on kuitenkin: Se mitä ei tunnisteta, on ennalta arvaamatonta.
Kumppanuusverkostojen
kartoituksella, analysoimisella ja johtamisella voivat yritykset tehokkaammin hyödyntää
koko verkoston tuottamia mahdollisuuksia, hyötyjä tai asemaa, sekä myös
paremmin hyödyntää käytettävissä olevia omia resurssejaan ja siten tuottaa asiakkailleen
enemmän lisäarvoa sekä omistajilleen suurempia voittoja.
Kuten
YK:n raportti osoittaa: tunnistettuja, arvioituja ja priorisoituja sidosryhmiä
tai kumppanuusverkostoja voidaan todella johtaa määrätietoisella otteella.
LÄHDELUETTELO
Maaninen Ari (2014)
Aalto university, change management seminar report:
Stakeholders commitment to organization in turbulent
environment
Aaltonen K, (2010)
Doctoral Dissertation Series 2010/13: Stakeholder management in
international projects
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2. painos: (2008)
Projektiliiketoiminta s41-47 http://pbgroup.aalto.fi/en/the_book_and_the_glossary/projektiliiketoiminta.pdf
Kaskela
Lauri, (2005) TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:
Kotter, John P (1995) Leading Change: Why
transformation effort fail. Harward Business Review March-April 1995.
Kotter, John P. (2012) Accelerate! How the most
innovative companies capitalize on today’s rapid-fire strategic challenges- and
still make their numbers. Harward Business Review. November 2012
Strategic Partnership: Challenges and Best Practices
in the Management and Governance of Multi-Stakeholder Partnerships Involving UN
and Civil Society Actors
Background paper prepared by Carmen Malena for the
Multi-Stakeholder Workshop on Partnerships and UN-Civil Society Relations. Pocantico,
New York (February 2004) http://www.un-ngls.org/orf/partnership-carmen-malena.doc
Vainio
S, (2007) Sidosryhmien sitouttaminen.
Wikipedia
(2013) Sidosryhmät
Mielenkiintoista asiaa. Tuo johtaminen on tärkeää. Meilläkin siihen on panostettu, ja nyt on asioita saatu eteenpäin sen saralla, että nyt alkaa myös tuotekehitys. Täytyy kiinnittää asioita jatkuvaan kehittymiseen monella osa-alueella. https://www.defour.fi/palvelut
VastaaPoista